onsdag 13 oktober 2010

Hemlagrad ost är rock n´ roll.

Jag måste få lätta mitt hjärta. Jag har inte alltid varit förtjust i stark ost. Det är till och med så att jag hatade stark ost när jag var liten. Det enda som fungerade på Ostresananders smörgås var herrgårdsost, på sin höjd lagrad dito. Så. Då var det gjort och vi kan fortsätta med blogginläggets egentliga ärende.


 Förväntan hos publiken inför förra "ostsläppet".

Det har nämligen kommit till Ostresans kännedom att musik och kulturföreningen Truckstop Alaska lagrar hemma. Sådana tilltag uppmuntras ivrigt av Ostresan och vi hoppas på att vi i vår komande "lilla" ostresa i närområdet får till stånd ett studiebesök hos eldsjälarna på hisingen. Tydligen är deras senaste tillskott i ostskafferiet en egenlagrad Gorgonzola. Starkt ska det va'!


Är det fler som lagrar hemma, var inte rädda att höra av er till oss.

4 kommentarer:

  1. Hej Ostresan - Ja, jag har funderat på att börja lagra hemma, men jag vet inte hur jag ska börja, vilken ost jag ska välja. Har du något tips? Hur funkar det med möglandet?
    Jag ser fram emot mer info från T Alaska om hur det går med deras Gorgonzola.

    SvaraRadera
  2. Jag med. Tydligen var Gorgonzolan resultatet av ett misslyckat lagringsförsök, för mycket lufttillförsel. Vi får starta en egen lagring som vi här på bloggen noggrannt följer. Vad tror du om det? En cheddar kanske?

    SvaraRadera
  3. Blev det gorgonzola av den vanlig ost då? Anar jag en mutation?

    SvaraRadera
  4. hej! två år senare, haha. nästan vilken ost som helst går å lagra. vi brukade köra med rätt billig sketost som inte smakar så mkt från början. karaktären förstärks sjukt mkt av lagringen. ta inte ur den från plasten den kommer i. datummärk å stoppa in i ett vanligt köksskåp. vänd på osten då å då annars tappar de form å fason helt. beroende på hur varmt det är kan man lagra osten ca 3 mån till ett halvår. gorgonzola har vi mig veterligen inte provat, men styrkan som blir e ju inte långt ifrån. lycka till, elinor på truckas

    SvaraRadera