söndag 3 oktober 2010

Aschebergsgatans Ost & Delikatesser Ostprövningen del 1.

Dags att köpa ost!

Häromdagen var jag på promenad i staden, köpte ett par brallor och kollade runt lite. Jag skulle också köpa lite ost till kvällens ostprovning med Anders. Hade sedan ett tag spanat in den lilla delikatessbutiken Aschebergsgatans Ost & Delikatesser som ligger på gatan med samma namn, nummer 36 mellan Vasaplatsen och Landala Torg, nu fanns ett utmärkt tillfälle att besöka den. Jag förstod ju att om man ska ordna en ostpovning bör man först rådfråga experter inom ostområdet om lämpliga ostar att pröva.


Ostprovning - en annan gång.

Jag började med att syna skyltfönstret. Det verkade lovande, i fönstret tronade en juste blandning av godsaker med tyngdpunkten på ost. Inte minst imponerade skylten med uppmaningen att man skulle komma ihåg att boka plats på deras ostprovning, klart lockande. Men nu var mitt ärende ett annat och jag kände mig nästan som en myterist när jag gick in för att införskaffa ost till Ostresans egen ostprovning. 

En riktig ostbutik, kunniga och hjälpsamma biträden - sanna ostvänner.

Men, varför oroa sig? Inne i affären rådde en härligt genuin ostgemenskap. Personalen gav ett mycket vederhäftigt intryck och jag förstod att Aschebergsgatans Ost & Delikatesser drivs av ostvänner i ordets rättaste mening och myteristkänslan försvann omgående när jag presenterat mitt ärende för osthandlarskan. Visst, hon höll med - svensk hårdost är riktigt, riktigt god och behöver inte skämmas för sig bland de lite snoffsigare ostarna från kontinenten. Det ska sägas att butiken också har ett riktigt fint och noga utvalt sortiment av ost från världens alla hörn. För ostresan handlar det dock om svensk hårdost och kvinnan som var för dagen var min Vergilius i ostdisken rekommenderade för vår ostprovning Västerbottenost, en Cheddar och en Greve. Bra ostar med mycket smak och olika texturer, alla unika på sitt sätt.
Som ett litet wildcard bad jag om en bit Appenzellerost också. Den är från Schweiz blev jag upplyst, inte svensk alltså. Nej, det är inte en svensk ost, men jag tänker att om man vill ringa in egenskaper hos något t.ex. en ost kan det vara bra med något som inte igår i sammanhanget. Att arbeta med dikotomier bra. De säger inte bara vad något är utan dessutom vad det inte är. Appenzellern fick följa med.
Som sig bör i en ostbutik fick jag naturligtvis smaka på ostarna redan i affären. Det kändes nästan som när jag var liten och hängde med morsan till affären och handlade ost. Vi pratade lite om ost igår jag och några polare, och visst var det lite schysstare förr när man köpte osten över disk i affären. Även om smaken inte är sämre idag blir det mera levande med en ostchark.
När jag lämnade Aschebergsgatans Ost & Delikatesser hade jag med mig ett knappt halvkilo ost i fyra bita om cirka hundra gram. Jag kommer att återkomma till Aschebergsgatans Ost & Delikatesser och kan varmt rekommendera Ostresans läsare ett besök hos dem. Kanske ses vi på deras ostprovning!
 
Hårdostarna.

//Torbjörn

3 kommentarer:

  1. blä. kan nästan känna hur det luktar där inne bara av att kolla på bilderna. tur att vår lägenhet inte är en enrummare. tur att man också kan öppna fönstren och vädra. :P

    SvaraRadera
  2. Tur att du inte gillar ost så vi får ha den för oss själva!

    SvaraRadera
  3. Vilken tråkig kommentar. Jag tycker att du ska gå ner till Aschebergsgatans Ost & Delikatesser och be om ursäkt. Passa gärna på att köpa en ost till mig när du ändå är där, en Camenbert tack.

    SvaraRadera