onsdag 14 november 2012

Tillbehörsresan 2. Fikonmarmelad

Hej på er. 

Det var längesedan sist men nu är vi tillbaka med full kraft. Dubbelbloggläge! Ostresantorbjörns inlägg om osttillbehör följs här upp av ett liknande inlägg (jag har inte läst ovan nämnda inlägg än).

Som vanligt slår jag ett slag för tärnad ost eller "ostkuber" som vi brukar kalla fenomenet. Idag får dock den tärnade osten stå tillbaka för tillbehöret fikonmarmelad. Fikonmarmeladen kan man kalla för inläggets protagonist medan osten fungerar som hjälpare.

Ostkuber och tillbehör nr 1: Fikonmarmelad

Fikonmarmeladen damp ner på redaktionen i förra veckan, skickad från ett anonymt ostresanfan. Vi på Ostresan uppskattar sådana gester av tillgivelse och uppmuntrar / utmanar er till att trumfa med ännu exklusivare presenter. 

Då så! Med herrgårdsosten (garant 28%) tärnad Göran Häggs "Välfärdsåren" i näven och Creedence debutplatta i högtalarna började avsmakningen. Jag dippade till en början varsamt kuberna i marmeladen. Lite marmelad och mycket ost. Försiktigheten bottnar i en tidigare upplevelse som Ostresan hade med osttillbehör, närmare bestämt tryffelhonung vars smak fullkomligt dränkte komplexiteten hos osten. 

Men jag märker snart att det inte finns någon orsak till oro. Ostens smaker går som hand i handske med fikonmarmeladens! Således dippar jag djupare och märker att fikonmarmeladens komplexitet i smak och textur går väl ihop med ostens även i större mängd. 


Tillbehör nr 2: Göran Hägg och Creedence

Som tillbehör räknat toppar den här produkten kanske lite otippat ovan nämnda tryffelhonung. Varför? Jo tryffelhonungen höll inte i längden utan kan liknas vid en flyktig och intensiv sommarromans medan man med fikonmarmeladen kan inleda ett längre förhållande. 

Tyvärr kommer nog inte förhållandet vara så länge för om jag känner mig själv och min kollega i ost är  fikonmarmeladen nog snart uppäten!







1 kommentar:

  1. Jag tycker särskilt om det här inlägget, när jag tänker på ost dyker det upp bilder i mitt huvud, bilder som kan vara svåra att tolka. Till exempel fikonmarmelad, när jag tänker på ost tänker jag att fikonmarmelad - det vill jag ha.

    SvaraRadera