söndag 9 oktober 2011

Vilken pärs!

Jag, Ostresananders skulle till Ica i Tungelsta för att hämta ut ett paket innehållande ett nytt glas till framlyktan på Kesomobilen (Volvo 340:n känd från tidigare inlägg). Det hade varit en lagom ansträngande söndagsaktivitet att fixa och trixa lite med vrålåket tänkte jag men istället för reservdelar kom jag hem med en ost. Närmare bestämt Ockelbo Pärs!

                                                                          Pärsen!

Det var nämligen stängt i paketutlämningen så jag passade på att handla ost istället.
Till utseendet att döma är "Pärsen" ett slags prästost. Av namnet att döma är den stark!

Låt se vad den går för!

                                                                        Kubad pärs

Den direkta reaktionen vid provsmakningen: Besvikelse! Någon saltsyrlig prästostupplevelse bjöd inte Pärsen på. Den är snarare en fet och lättsaltad variant på hushållsosten. Hushållsosten i all ära men vad vi har att göra med här är en sämre kopia, ett plagiat. Den är för smörig i konsistensen. Vi på ostresan gillar förvisso krämiga ostar men då får de gärna vara lite mer utmanande i smaken.

Ni kanske redan förstår att osten inte är stark. Jag tycker INTE att den är stark!

Nej. Ockelbo Pärs hamnar i stekpannan nästa gång det vankas Ostresananders panerade ost. Kubad eller som pålägg är den ingenting att ha.

Hur summerar vi då testet: Än så länge har Ostkusten inte gjort skäl för namnet.

2 kommentarer:

  1. Jag skulle vilja lämna ett anonymt tips...
    Följ länken: http://accent.svd.se/se/art/ost-och-vinprovning-svenska-hardostar-moter-det-moderna-rioja.php
    Vad tror ni om det mötet? Nord möter Syd.
    Det kanske kan få smaklökarna att knoppas så här i bister hårdvind.
    3/11 i Fjollträsk!

    SvaraRadera
  2. Ostresantorbjörn20 oktober 2011 kl. 09:16

    Hälsningar från västkusten!
    Har ännu inte sett Ocklebo pärs här, men om jag gär det ska jag gå förbi den - blundande. Är det rent av läge att hissa den röda varningsflaggan?
    Sitter f.ö. och knåpar på en 20 ords motivering i Boxholms stora osttävling, man kan vinna en årskonsumtion av ost. Hur mycket ost är det då? Det är 13 lycklosamma kilogram ost enligt Boxholm. Lite snålt eller lagom?

    Arrividerci
    //OsT

    SvaraRadera